Maak effectievere rapportages met Google Analytics

Maak effectievere rapportages met Google Analytics

rapportages analytics

‘Kun je even een rapportage maken?’ Als je bij een bureau werkt of jij de digital expert in je marketingteam bent, reken maar dat je deze vraag vaker krijgt dan je lief is. Maar hoe bepaal je wat er in die rapportage moet komen? Door de volgende stappen te volgen help ik je met het maken van betere rapportages in Google Analytics.

Vaak begin je met het oplepelen van de statistieken die Facebook, Linkedin of Google je geven en koppel je dit aan een aantal findings die je in steekwoorden neerzet. Of je voelt je écht geïnspireerd en maakt een hele presentatie met gedetailleerde slides. Hoe frustrerend is het dan om te merken dat niemand anders er echt naar kijkt? Je rapportages verdwijnen snel weer in de digitale bureaulade om er niet meer uit te komen.

De context van je rapportage

Wat wil je dat de ontvanger van de rapportage doet of weet? Ga niet zomaar aan de slag met ‘iets’ te maken. Bepaal eerst welke actie je vraagt van je doelgroep. Heb je hier moeite mee? Kijk dan eens in onderstaande opsomming van ‘actiewoorden’. Maak je een nieuwe rapportage voor een collega of klant, stuur dan gerust dit lijstje door en laat hen kiezen welke acties jouw rapportage in gang moeten zetten.

Accepteren, accorderen, beginnen, geloven, veranderen, samenwerken, creëren, verdedigen, verlangen, empower, bevestigen, aanmoedigen, onderzoeken, bestuderen, implementeren, beïnvloeden, investeren, weten, leren, overtuigen, plannen, promoten, aanbevelen, ontvangen, onthouden, rapporteren, beantwoorden, beveiligen, ondersteunen, begrijpen, valideren.

Verwijder bijzaken en breng focus aan

Coco Chanel zei het zo’n 100 jaar geleden al: ‘Before you leave the house, look in the mirror and take one thing off.’ Hetzelfde advies willen wij je geven als het gaat om het bouwen van rapportages: vaak zijn we namelijk geneigd om alle data die beschikbaar is, ook te delen met de lezer. Maar stel jezelf eens de vraag: draagt deze tabel/grafiek écht bij aan de actie die ik de ontvanger wil laten nemen? In bijna alle gevallen geef je een overdaad aan data die de lezer helemaal niet nodig heeft. Kortom: voordat je op verzenden drukt, controleer of al je data bijdraagt aan de actie die centraal staat en verwijder wat je niet nodig hebt.

Storytelling met data

Om een tekst aantrekkelijk voor de lezer te maken gebruiken we vaak de storytelling-methode. Je kunt deze ook toepassen op je data om een goede en aantrekkelijke rapportage op te stellen. Gebruik een opbouw als deze:

  • Introductie: hierin bespreek je het doel van de rapportage en benoem je de te nemen actie voor de lezer
  • Middenstuk: ondersteunende data bestaande uit grafieken en tabellen met uitleg en context
  • Conclusie: sluit af met de belangrijkste punten uit de data en benoem welke actie er verwacht wordt van de lezer

Effectieve rapportages

Zoals je waarschijnlijk weet rommelt het tussen de tech-giganten en internationale regelgeving. Vooral binnen de EU wordt tracking software steeds verder beperkt en moet dataverzameling aan steeds meer eisen voldoen. Op dit moment gebruik je waarschijnlijk Google Universal Analytics om gegevens te verzamelen over je websitebezoekers. Dit geeft je vooral inzicht in welke pagina’s op welke manier ‘werken’.

Maar verandering is aanstaande: Google rolt haar nieuwe tooling Analytics 4 steeds verder uit. Na jaren van beta-tests moet iedereen er per 1 juli 2023 er echt aan geloven en overstappen van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4. Een ingrijpende verandering, waarbij je rapportages op een andere manier moet gaan bouwen en je data op een andere getoond wordt. Maar belangrijker nog is dat je het script voor Analytics 4 moet toevoegen aan je website om deze data straks te kunnen gebruiken.

Waarom je nu al Analytics 4 moet installeren

De data die je de afgelopen jaren hebt verzameld in Universal kun je niet meenemen naar Analytics 4. Je raakt dus sowieso data kwijt. Maar in de praktijk kijk je vaak maar maximaal een jaar terug in je data. Zorg er dus voor dat je vóór 1 juli 2022 het Analytics 4-script op je website hebt draaien. Wanneer Analytics 4 dan definitief live gaat, kun je zonder problemen rapportages maken die 12 maanden terugkijken.

Heb je nog vragen over het installeren van Analytics 4? Of heb je zelf tips die je gebruikt om jouw rapportages beter te maken en wil je die graag met ons delen? Laat het me weten en stuur me een berichtje op lotte@z-studio.nl!