Spelen met data en scoren met impact

Spelen met data en scoren met impact

Spelen met data en scoren met impact

In deze digitale wereld, is het hoog tijd om eens te spelen met de manier waarop we data  delen. Digital reporting is niet langer een stoffige aangelegenheid van grafieken en cijfers, het is een speelveld waarmee je impact kunt maken. In deze blog nemen we je mee in de wondere wereld van digital reporting en laten we je zien hoe je kunt stunten met actiewoorden, waanzinnige visuals en tools.

Actiewoorden

Hey, laten we eerlijk zijn, we willen geen saaie rapporten maken die in de prullenbak verdwijnen. Actiewoorden, mensen! Dit zijn de powertermen die je helpen te bepalen wat je precies vraagt van je publiek. Voordat je begint met je reporting bedenk eens welke actiewoorden van toepassing zijn op jouw rapportage:

Accepteren, veranderen, samenwerken, creëren, verdedigen, bevestigen, onderzoeken, implementeren, beïnvloeden, investeren, weten, leren, overtuigen, plannen, aanbevelen, onthouden, beantwoorden, ondersteunen, valideren.

Ze zorgen ervoor dat je niet alleen cijfers toont, maar ook een gevoel van urgentie en actie overbrengt.

3-minuten story

Stel je voor, je hebt maar een mini-moment om je verhaal te doen. In deze 180 seconden wil je knallen met de essentie. Geen ruimte voor poespas, alleen de gegevens die je niet kunt negeren. It’s go big or go home! Begin met deze basis uitwerken in je rapportage en kill die statistieken die niet thuishoren in deze 3-minute story.

Bye bye piecharts

Even eerlijk, piecharts zijn NOOIT the way to go en vooral de 3D versies zouden verboden moeten worden. Piecharts vertroebelen de boel juist, vooral als je veel partjes hebt die om je aandacht vragen. Waarom zou je vasthouden aan die clichégrafieken als er zoveel betere alternatieven zijn? Staafdiagrammen, lijngrafieken, infographics – hebben meer impact en houden zaken glashelder.

Weg met de rommel

In een wereld vol data is het zaak om op te vallen. Kap met al die overbodige statistieken en focus je op wat telt. Geen overkill aan details, gewoon de inzichten die de boodschap helder maken.

Jouw data, jouw verhaal

Een verhaal zonder verteller is als een festival zonder headliner. Organiseer je gegevens als een verhaal. Begin met de Call-to-Action, die overeenkomt met dat actiewoord die je hierboven hebt gekozen, bouw op met een introductie die ruimte geeft voor verduidelijking zodat je lezer tot actie kan overgaan. Vervolgens drop je data bombs  waarin je de belangrijkste grafieken toont en sluit altijd af met de conclusie.

Tools

Google Analytics 4, Looker Studio, Excel – ze kunnen visueel een stuk meer dan waarvoor ze meestal worden ingezet. Verdiep je eens in alle opties en check ook zeker alle strakke templates die je online kan vinden. Zo heb je een mooie basis die je consequent kan inzetten. Kortom, het is tijd om je digital reporting game te upgraden.


Heb je hulp nodig bij het vervangen van je pie chart presentaties. Bel ons! 🙂