Hoe storytelling de aandacht van je doelgroep vasthoudt

Hoe storytelling de aandacht van je doelgroep vasthoudt

storytelling

In dit digitale tijdperk wordt de ‘personal touch’ steeds zeldzamer. Alles is online, geautomatiseerd en je hebt steeds minder te maken met andere mensen. Bij Z-Studio gebruiken we storytelling in onze content om de verbinding juist weer op te zoeken. In deze blogpost leggen we je uit hoe wij het verhaal van onze klanten vertellen.

Is korter altijd beter?

De spanningsboog van consumenten is in de afgelopen decennia steeds korter geworden. Contentmakers en social media reageerden daarop door steeds kortere content te maken. Snack-sized video’s van een paar seconden, teksten van een paar zinnen: alles om engagement te verhogen. Maar wat als ons concentratievermogen nou niet het probleem is?

Misschien haken mensen wel sneller af omdat de kwaliteit van de content over de afgelopen jaren enorm is afgegleden. Het feit dat we met z’n allen massaal series bingewatchen op Netflix en Disney+ bewijst namelijk dat we ons best goed voor langere tijd kunnen focussen op één ding. Als het maar een goed verhaal is.

Daarom is storytelling zo belangrijk

Als er één ding is dat de mensheid altijd heeft gedaan, al vanaf het moment dat we nog in grotten woonden, is het wel verhalen vertellen. Geen wonder dat dus dat storytelling tegenwoordig zoveel wordt ingezet om een band met de consument te scheppen. We zien in marketing dat er echt een shift gaande is van het overbrengen van een korte en simpele boodschap naar het opzetten van een langere narratief waarbij engagement het sleutelwoord is.

Dit is waarom storytelling voor ons als marketers zo belangrijk is:

  • Het zorgt voor een diepere verbinding met de doelgroep: door een verhaal te vertellen waar zij zich in kunnen herkennen, zullen ze zich eerder met je merk verbonden voelen
  • Het is een goede manier om te leren: door de interactie met je doelgroep op te zoeken, kom je meer te weten. Niet alleen over hen, maar ook over je eigen merk, je plek in de markt en je producten.
  • Het biedt je doelgroep een ander perspectief: door een uniek verhaal te vertellen maken ze op een andere manier kennis met je merk en kun je je onderscheiden van je concurrenten.

De held in je eigen verhaal

We zijn inmiddels allemaal bekend met de customer journey, en iedereen heeft het voorbeeld van IKEA van de klantervaring tijdens de route door de winkel al honderd keer gehoord. Maar we zien dat er vaak te veel gefocust wordt op de contactmomenten en niet genoeg op de ‘klant’ in klantreis.

We geven organisaties daarom vaak het advies om niet te veel te praten over zichzelf. Maak je bezoeker, online of offline, de held van hun eigen verhaal! Jouw merk heeft een bijrol: die van reisgids. Iedere Luke Skywalker heeft immers zijn eigen Yoda nodig.

Een verhaal dat de aandacht van begin tot eind kan vasthouden, heeft in ieder geval twee belangrijke ingrediënten: een avontuur naar het onbekende in combinatie met het verlangen naar thuis. Kijk maar naar Alice in Wonderland of Bilbo Baggins: de held van het verhaal stapt in een nieuwe, vreemde wereld die hun leven drastisch verandert.

Als je jouw klant de held maakt van hun eigen verhaal, ziet die reis er globaal zo uit:

  1. De held is ‘thuis’, op hun gemak. Maar er mist wat, er kriebelt iets. Zou er meer kunnen zijn buiten wat ze kennen?
  2. Ze trekken erop uit en komen erachter dat er zoveel meer te ontdekken valt buiten hun comfortzone. Wat zijn de gevaren? Waar liggen de kansen?
  3. Eenmaal thuis zijn ze door hun ervaringen voor altijd veranderd. In het geval van jouw merk, ten goede natuurlijk 😉

Te abstract? Denk maar eens aan beroemde voorbeelden als Apple’s 1984 en iets recenter, de Pampers-ad met John Legend en Chrissy Teigen.

Welke reizen maakt jouw klant om bij je product of dienst uit te komen? Ga de uitdaging aan en vertel hun verhaal samen met Z-Studio.