Zo gebruik je AI in online marketing
Zo gebruik je AI in online marketing
Met de toenemende populariteit van programma’s zoals Midjourney en OpenAI die ook voor consumenten bedoeld zijn, hoor je de term kunstmatige intelligentie ofwel AI weer volop. Het automatiseren van bepaalde handelingen of werk spreekt veel mensen wel aan. Maar is het al goed toepasbaar voor online marketingdoeleinden?
AI: wat is het precies?
Kunstmatige intelligentie is technologie die is gemaakt door het gebruik van computers en andere elektronica. Er worden machines ingezet die zelf kunnen nadenken en handelen. AI heeft veel fascinerende toepassingen, onder meer in marketing. Sommige mensen vrezen dat de toename van kunstmatige intelligentie uiteindelijk menselijke intelligentie overbodig zal maken.
Het gebruik van AI in online marketing
Bedrijven gebruiken AI op vele manieren om ze te helpen hun producten en diensten te verbeteren. Marketingstrategieën met social media, e-mail en sms-berichten kunnen bijvoorbeeld automatisch worden verbeterd met behulp van AI. Dit is vooral handig voor bedrijven die veel accounts hebben die deze kanalen gebruiken. AI heeft ook het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in veel industrieën door mensen te helpen toegang te krijgen tot kritieke bronnen, dagelijkse taken uit te voeren en met elkaar te communiceren.
Bijvoorbeeld: een luchtvaartmaatschappij zou haar digitale portaal zo kunnen programmeren dat alleen kinderen boven een bepaalde leeftijdscategorie vluchten kunnen boeken en de toegang aan alle anderen ontzeggen.
Gebruik van prompts
Om goede resultaten te krijgen voor jouw AI-opdracht, of dit nou om tekst, afbeeldingen of ander soort geproduceerde content gaat, is het belangrijk om van te voren een goed opgestelde prompt te formuleren. Een prompt is een titel of zin tekst die beschrijft wat je precies wilt ontvangen van de AI. Hoe beter en specifieker je deze beschrijving opstelt hoe beter het resultaat ook zal zijn. Het werkt net als een zoekmachine, gebaseerd op de keywords die jij invult zoekt de AI naar een resultaat.
De toekomst van AI
Op dit moment zijn er al diverse online editors voor tekst en afbeeldingen te vinden. Onze ervaring hiermee is dat het op dit moment vooral resultaten oplevert waar je inspiratie en input uit kunt halen. Om echt een volledige blogpost met logische opbouw en call-to-action te genereren is op dit moment nog lastig. Laat staan een volledig geautomatiseerd proces voor een luchtvaartmaatschappij. Maar zoals een van onze favoriete wijze leermeesters ooit zei: “Difficult to see. Always in motion is the future”.
Heb jij doorgehad dat er stukken in deze blogpost automatisch gegenereerd zijn? En ben je benieuwd naar de toepassingen van AI voor jouw organisatie? Neem contact met ons op!