Data, dashboards & de prullenbak

Data, dashboards & de prullenbak

Blog_data-2

In een wereld waar data je letterlijk om de ogen vliegt, wordt het alleen maar lastiger om de juiste inzichten uit die data te verkrijgen. Okay, je hebt Google Analytics draaien op je website maar als je erop kijkt merk je dat je vaak blijft hangen op het homescherm. Zolang je daar groene lijntjes ziet zal het wel goed zijn, toch?

Wanneer je jouw marketingteam vraagt om een update over de performance van de website, ontvang je een uitgebreide rapportage en klinken er positieve geluiden. Je neemt je voor om het later nog eens rustig door te nemen, maar de agenda zit weer vol en het verdwijnt naar de achtergrond. Natuurlijk gebeurt dit overal en bij iedere soort organisatie, groot en klein.

Waarom laten we de data niet aan het woord en geven haar de kans om een verhaal te vertellen?

Want data kan zoveel meer zijn als een momentopname die je iets vertelt. In plaats van die momentopnames vast te leggen en je team instructies te geven om dit te updaten, adviseren wij om eerst samen te bespreken welke behoefte er is voor ieder lid binnen het team.

Stuurinformatie voor de marketeer:

  1. Welke kwantitatieve waarden heb je nodig om voortgang te monitoren? Denk aan aantallen bezoekers, nieuwe vs. terugkerende, tijdstippen wanneer gebruikers actief zijn en via welk kanaal ze komen.
  2. Welke kwalitatieve waarden helpen jouw je werkzaamheden te kwalificeren? Hier wil je nadenken over waarden die inzicht geven in de klantreis die je bezoeker aflegt. Begin klein en kies ervoor om te starten met één thema, product of dienst. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een flowchart en probeer aan iedere stap een waarde toe te kennen.
  3. Wat is je doel en via welke routes kan iemand dat doel bereiken?
  4. Welke acties kan jij bedenken om een positieve bijdrage te leveren aan deze eerste stappen? Jouw leidinggevende of opdrachtgever heeft vooral interesse in jouw inbreng om deze waarden te beïnvloeden.

Stuurinformatie voor de leidinggevende of opdrachtgever:

  1. Stuur op trends in plaats van dagelijkse statistieken. Niks is zo demotiverend voor een teamlid wanneer hij of zij wordt afgerekend op statistieken in een klein tijdsbestek. Zo zorg je ervoor dat er aandacht wordt besteed aan kwantitatieve optimalisaties en verlies je de kwaliteit uit het oog.
  2. Breng in kaart hoe de marketingactiviteiten bijdragen in de organisatie. Vooral in grotere organisaties trekt de marketingafdeling zich nog wel eens terug op haar eigen eiland en is het werk wat zij verzetten niet even zichtbaar in de organisatie. Nu hoor ik je denken, het gaat hier toch om de ROI van Marketing? Maar kijk eens naar de contactpunten die een prospect of klant heeft binnen de organisatie. Het marketingteam kan helpen om FAQ’s sneller vindbaar te maken of iemand makkelijker met support in contact te brengen.
  3. Maak duidelijk op welk niveau je naar de data kijkt en maak dus onderscheid tussen de marketing dashboards (op campagne-inhoud) en director dashboards (op bijdrage aan de organisatie).

Als je meer wil weten over hoe je jouw data beter kan inzetten, stuur ons een bericht!