Social media, urghhh..

Social media, urghhh..

Blog_social-media-1

Moet ik daar echt wat mee?

Social media: het blijft voor veel bedrijven een onderschoven kindje, en al helemaal als je geen marketing team tot je beschikking hebt. Dan is het al snel een klus waar je enorm tegenop kijkt. Veel klanten stellen ons de vraag welke keuze ze moeten maken en of ze alle social media-kanalen moeten inzetten. Ons antwoord is simpel, NEE! Je hoeft niet op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Snapchat (en ga zo maar door) aanwezig te zijn.

Welk social media-kanaal zet ik dan in?

Wij adviseren om allereerst te beginnen met je klant. Vragen die je jezelf hier kan stellen zijn:

  • Op welk kanaal zijn mijn klanten het meest actief?
  • Welke kanalen gebruiken mijn klanten in hun personal time?
  • Op welke kanalen zie ik verkoopkansen voor mijn bedrijf?

Als tweede vraag vragen wij onze klanten hoe hun eigen social media-gebruik eruit ziet? Zijn zij zelf actief op social media en op welke kanalen wel en niet?

Kwaliteit gaat dus zeker voor kwantiteit! Dus ons advies: liever één kanaal goed doen, dan vier kanalen een beetje. En vergeet vooral niet te denken aan waar en wanneer jouw klant het meest zit te wachten op een boodschap.

Onze ervaring is dat wanneer er gekozen wordt voor kanalen waar de klant zelf niet actief op is en er ook nog eens weinig affiniteit mee heeft, de kans niet groot is op een bloeiende community. Het is dan beter om te kiezen voor een kanaal die je zelf goed kan onderhouden dan dat je kiest voor meerdere kanalen omdat je bang bent iets mis te lopen.

Bij bijna alle kanalen worden posts niet chronologisch getoond, maar op basis van algoritme: goede content presteert beter, “slechte” content slechter. Sommige posts worden zelfs helemaal niet getoond. Om dan maar gewoon iets te plaatsen is dus weinig effectief, het moet dus een goed aansluiten bij jouw externe communicatie en jouw doelgroep moet erop zitten te wachten. En het allerbelangrijkste: engagement! Jij zal zelf actief moeten worden door bijvoorbeeld berichten te liken en reacties achter te laten.