How to basic: Contentkalender

How to basic: Contentkalender

How to basic: Contentkalender

Het gebruik van social media is voor de meeste organisaties niet meer weg te denken uit hun marketingstrategie. Als je niet regelmatig content creëert en plaatst, loop je veel bereik mis. Maar door onregelmatig of willekeurig op jouw kanalen te posten kan je inhoud inconsistent lijken. Dat is waar een social media contentkalender hulp kan bieden.

In deze blogpost laat Z-Studio je zien hoe je een contentkalender maakt én gebruikt.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een plan dat je helpt je social media content te organiseren en posts vooraf in te plannen. Het zorgt ervoor dat je weet wat je post, wanneer je het post en op welke platforms. Het lijkt misschien veel werk, maar met een paar eenvoudige stappen ben je al snel op weg naar een succesvolle contentkalender.

Eerst en vooral moet je uitzoeken welke platforms je wilt gaan gebruiken. Kies platforms waar jouw publiek aanwezig is en die aansluiten bij jouw bedrijfsdoelstellingen. LinkedIn is bijvoorbeeld geweldig voor B2B-bedrijven, terwijl Instagram of Facebook misschien beter zijn voor B2C-bedrijven. Benieuwd naar hoe wij eerder de social media-strategie hebben bepaald voor meubelmerk ijcoon? Bekijk onze case!

Vervolgens moet je beslissen hoe vaak je gaat posten. Dit hangt af van het gedrag en de voorkeuren van je publiek, maar ook van je marketingdoelstellingen. Sommige bedrijven posten dagelijks, terwijl anderen maar één keer per week posten. Welke frequentie je ook kiest, hou je hier aan!

Bepaal jouw contentmix voor jouw contentkalender

Nu is het tijd om uit te zoeken welke soorten content je gaat plaatsen. Dit noemen we jouw contentmix. Op Instagram kun je bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en verhalen posten. Op LinkedIn plaats je bijvoorbeeld artikelen, bedrijfsupdates en nieuws uit jouw sector. Kies het soort inhoud dat aanslaat bij je publiek en aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen. Brainstorm met je team over een lijst met onderwerpen die je op je contentkalender kunt laten rouleren.

Hoe maak je een contentkalender?

Aan de slag met jouw eigen contentkalender! Je kunt hiervoor een spreadsheet of een tool als Asana of Trello gebruiken. Begin met het invullen van de data waarop je gaat posten en op welke platforms. Vul vervolgens het onderwerp van de content die je gaat plaatsen in. Schrijf tot slot de content en plan deze in.

Bepaal het formaat van de afbeeldingen dat je gaat aanhouden voor jouw content, en wissel hier ook eens in af. Zo kun je het bekende formaat van 1080 x 1080 pixels aanhouden of eens voor een langere afbeelding gaan zodat deze beter in beeld is bij jouw volgers. Laat de afbeeldingen aansluiten bij jouw eigen huisstijl of volg de laatste designtrends voor een leuke opfrisser in jouw uitingen.

Vergeet ook niet je #’s vast te plannen. Je kunt hier handmatig een paar passende #’s bij zetten, of gebruik maken van een tool zoals bijvoorbeeld de app Hashtag Expert.

Het analyseren van de resultaten

Last but not least is het belangrijk om de resultaten te analyseren. Welke berichten kregen de meeste likes, commentaren of shares? Welke platforms zorgen voor het meeste verkeer? Gebruik deze inzichten om jouw contentkalender te verfijnen.

Uiteindelijk kan een contentkalender voor je social media je helpen georganiseerd en consistent te blijven met je social media-marketing. Het draait allemaal om het opbouwen van relaties met je publiek, dus zorg ervoor dat je content creëert die waarde toevoegt.

Download het gratis template!

Vul het formulier hieronder in en download het gratis Z-Studio-template voor jouw contentkalender. Veel plezier met posten!