Het eind van third-party cookies: terug naar de prehistorie?

Het eind van third-party cookies: terug naar de prehistorie?

Blog-analytics-4

Hoe een leven zonder Google Analytics eruitziet

Na al het recente nieuws over rechters die zich in verschillende landen hebben uitgesproken tegen hoe Google data verwerkt, moeten we toch een bredere blik ontwikkelen op het verzamelen van online interacties. Aan het eind van 2023 stopt Google met third-party cookies. Eerder ging ook bij Safari en Firefox de ‘koekjesdoos’ al onherroepelijk dicht. De impact van Google is nog groter: bedenk maar eens dat de Chrome-browser een marktaandeel van meer dan 60% heeft.

Een ramp voor adverteerders of een unieke kans om met betere conversies het verschil te maken?

Nu hebben wij de afgelopen jaren natuurlijk flink geprofiteerd van deze cookies, en de vraag ‘hoe moet ik dan mijn werk gaan doen?’ komt al snel bovendrijven. Wij merken met onze campagnes al langer dat we steeds meer de ’trukendoos’ moeten opentrekken om op te vallen in het veld. Niet alleen het enorme aanbod van online advertenties, maar ook de opkomst van ad blockers maken het leven van de adverteerder niet altijd even eenvoudig (ik zal er maar niet bij vermelden dat ikzelf op slechts één browser geen ad blockers heb draaien).

Ik ben ervan overtuigd dat Google voor 2023 echt wel iets nieuws bedenkt om ons leven makkelijker te maken. Maar deze ontwikkeling moet dan wel een eye-opener zijn voor hoe je met data omgaat binnen jouw organisatie. Het belang van een up-to-date database waar je ook microsegmentatie in kan aanbrengen wordt bijvoorbeeld steeds groter. Maar hoe begin je aan het opschonen van je eigen database?

  1. Maak iemand / een team verantwoordelijk voor de database
    Vaak ligt het bijhouden van het CRM bij de accountmanagers van de klanten. Ik durf uiteraard geen kwaad woord te spreken over mijn salescollega’s, maar meestal is dat niet hun sterkste punt. Maak dus iemand verantwoordelijk en geef diegene ook het gezag in de organisatie om het verschil te kunnen maken.
  2. Zorg dat je opt-ins goed hebt staan
    Tijdens de invoering van GDPR was het verkrijgen van opt-ins natuurlijk een hot topic. Maar hoe veel organisaties zijn hiermee in de jaren daarna iets minder secuur mee omgegaan? Geloof me, HEEL veel! Kortom: haal die stofdoek door je datalijsten. Twijfel? Vraag dan opnieuw om de opt-in! Nog een tip: kijk ook eens in de opt-out lijsten die je over de afgelopen periode hebt verzameld, misschien is het wel de moeite waard om een (niet-elektronische) direct mail te versturen met de vraag of ze weer willen opt-innen, of is er een nieuwe medewerker in beeld gekomen zonder dat je het wist.
  3. Bereid je voor op het aanbrengen van microsegmenten binnen je database en hou brainstorms met collega’s uit verschillende teams om deze lijst op te gaan stellen.
  4. Vertrouw niet blind op tools zoals Google Analytics. Kijk eens naar alternatieven zoals Matomo (voorheen Piwik) en Etracker.

Wil je meer weten over deze veranderingen? Geef ons een pingetje!