Hoe user generated content jouw merk verder helpt
Hoe user generated content jouw merk verder helpt
Heb je wel eens nagedacht over hoe user generated content jouw merk nóg beter op de kaart kan zetten? User generated content is content die gemaakt wordt door gebruikers van jouw product of service. Als je het slim inzet, kan UGC jouw doelgroep nét dat laatste zetje geven om een aankoop te doen, een boeking te plaatsen of om die demo in te plannen.
Kwaliteit van de content
Bij user generated content kan onderscheid gemaakt worden tussen twee groepen. De eerste groep is content die gemaakt is door personen die iets van een merk gekocht hebben of die gewoon ergens fan van zijn. De kwaliteit hiervan is wisselend, de personen delen immers gewoon content (doorgaans) zonder bijbedoeling op social kanalen. De tweede groep is de UGC creator-groep. Dit zijn speciale creators die content maken met jouw product of dienst, en doen alsof zij bij de eerste groep horen. Dit beeldmateriaal is van veel betere kwaliteit, maar past wel binnen de eerste groep. Het bootst dus user generated content na, maar wel precies zoals jij als merkeigenaar het het liefst ziet.
De user generated content creators kun je als merkeigenaar benaderen via specialistische UGC-bureaus of beter nog: wij van Z-Studio kunnen je hierbij helpen als je het wil integreren in je bredere marketingstrategie. We stemmen samen af wat voor soort content jij graag zou willen hebben. Wij briefen de creators, zij maken de content en jij ontvangt het om zelf te publiceren. Het is dus niet zo dat de creators de content tegen betaling op eigen social kanalen plaatsen, zoals je veel ziet bij influencers. Hier hoort volgens de wet ook altijd een label zoals partner of advertentie bij, want dit valt immers onder reclame maken.
Een leuk voorbeeld van USC is de volgende video van een creator, bekijk deze hier.
Op welke manier kan user generated content interessant zijn voor mijn merk?
Door het inzetten van UGC-creators kun je gemakkelijk content verzamelen die authentiek overkomt en dus veel vertrouwen bij jouw doelgroep opwekt. Aanvullend kun je op social media zoeken naar content wel door echte gebruikers gegenereerd is en die hier ook bij past. Dit samen zorgt voor een goede beeldbank met authentiek materiaal die je kunt inzetten voor alle marketingdoeleinden en -uitingen.
Een plek in jouw B2B- of B2C-marketingstrategie
UGC kan in principe voor alle marketingdoeleinden ingezet worden, maar kan vooral een goede plek krijgen in de laatste fase van de buyer’s journey: wanneer je een gebruiker echt wilt overtuigen en beïnvloeden om een aankoop te doen of een boeking te plaatsen of om die demo in te plannen. UGC zorgt er namelijk voor dat er bewijs is dat jouw product of dienst het waard is om geld aan te spenderen.
Denk bijvoorbeeld aan beeldmateriaal van gebruikers die aan het werk zijn met jouw softwarepakket. Of jouw online cloudoplossing, zoals bijvoorbeeld de Cloud Native Platform-oplossing van onze vrienden van Splitbrain, die toegepast wordt in een kantoor- of thuis-setting. Dit beeldmateriaal kun je vervolgens inzetten in advertentiecampagnes. Of gebruik beeldmateriaal van jouw product of dienst in een e-mail die je verzendt naar een gebruiker die kortgeleden jouw website heeft bezocht. De mogelijkheden zijn eindeloos, en voor zowel B2C als B2B zijn er goede mogelijkheden om user generated content toe te passen.
Benieuwd geworden naar wat user generated content voor jou kan doen? Neem contact met ons op en we helpen je hier graag bij op weg!