Succesvol zakendoen in Europa met deze tips!

Succesvol zakendoen in Europa met deze tips!

Featured image blog 001

Z-Studio bestaat inmiddels zo’n 4 jaar. In die tijd hebben we samengewerkt met veel verschillende klanten: voornamelijk Nederlandse, maar ook een aantal uit het buitenland. En ondanks dat Europa relatief klein is, zien we een hoop onderlinge verschillen! In deze blogpost leggen we je uit hoe zakendoen in Europa werkt, wat de verschillen in cultuur zijn en hoe je daar het best mee kan omgaan, inclusief handige do’s en don’ts!

Natuurlijk is het zo dat je ook grote verschillen hebt binnen een land: binnen verschillende sectoren bijvoorbeeld, of tussen het platteland en de stad. Dus bij deze een belangrijke disclaimer: beoordeel ieder geval apart. Z-Studio is niet aansprakelijk voor ook maar iets dat je naar aanleiding van dit artikel doet of laat 😉.

België

Onze zuiderburen spreken misschien dezelfde taal (ook al zijn de meningen daarover ook verdeeld), toch zijn er een aantal belangrijke cultuurverschillen die terugkomen in zowel persoonlijke als zakelijke relaties. Ook de markt (en dus de marketing) is anders, dus het in kaart brengen van de buyer’s journey is erg belangrijk.

Do’s

  • Misschien wel de allerbelangrijkste: doe een beroep op de locals, want zij kunnen je meer vertellen over de markt.
  • Zorg dat je op de hoogte bent van de regelgeving in de bestuurlijke niveaus: federaal, gemeenschappelijk, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk.
  • Investeer in een goede relatie, want een goede vertrouwensband is essentieel om zaken te doen. Kortom plan een lunch of diner bij je afspraak in, zaken gaan door de maag.

Don’ts

  • Vergeet zakelijke etiquette niet, want Belgen zijn formeler dan wij. Spreek ze aan met u, tot zij voorstellen om dat niet te doen.
  • Wees niet te direct: die ‘typisch Hollandse’ instelling wordt over het algemeen niet gewaardeerd aan het begin van een zakenrelatie.
  • Status en hiërarchie zijn in België veel belangrijker, kijk dus niet vreemd op als een manager zich veel meer als ‘de baas’ gedraagt dan je gewend bent.

Polen

Polen zeggen vaak wat ze denken, maar zijn daar wel diplomatiek in. Zeker in het begin van je zakenrelatie zal deze erg formeel overkomen, maar naarmate je langer met elkaar samenwerkt, zal de communicatie steeds vrijer en informeler worden. Dit geldt zeker voor jongere bedrijven en medewerkers.

Do’s

  • Ga niet uit van een mondelinge overeenkomst, maar bevestig je afspraken altijd per e-mail.
  • Neem tijd om je onderlinge relatie op te bouwen, bijvoorbeeld tijdens een etentje. En ben je nog geen senior binnen je organisatie? Neem dan je manager mee, zo kom je sneller tot een overeenkomst.
  • Wees direct: in Polen is eerlijkheid een groot goed, zowel privé als zakelijk.

Don’ts

  • De (katholieke) kerk en religie zijn gevoelige onderwerpen, maak er geen grappen over.
  • Wees niet te snel informeel, het is beter om te wachten totdat zij jou bijvoorbeeld voor het eerst aanspreken met de voornaam.
  • Onderschat de hiërarchie niet: ook de relatie met de eindbeslisser is belangrijk, ook al bemoeit die zich niet met een project.
  • Wacht niet te lang met reageren op een mail, of stuur in ieder geval een bevestiging van ontvangst. In Polen ontvangen ze het liefst dezelfde dag al een reactie.

Spanje

Wanneer we denken aan Spanje, en Zuid-Europa in het algemeen, hebben we al gauw het idee dat alles ‘tranquilo, tranquilo’ is. Maar niets is minder waar! Er wordt hard gewerkt, hoewel de tijdstippen misschien wat anders zijn door de hitte, en zeker in de wat meer traditionele sectoren bestaat er een serieuze zakencultuur.

Do’s

  • Gebruik de juiste aanspreektitel: de volledige naam in Spanje bestaat uit de voornaam, achternaam van de vader en achternaam van de moeder.
  • Hoewel dit bij jongere bedrijven minder is, is kleding vaak formeel: donkere kleuren en de winter en lichtere tinten in de zomer.
  • Doe zaken tijdens lunch of diner – eten is een belangrijke sociale gelegenheid en dat gaat perfect samen met business!

Don’ts

  • Veel Spanjaarden spreken Engels, maar ga er niet vanuit dat hun niveau voldoende is om efficiënt zaken te doen – overweeg een vertaler.
  • Helaas zijn sommige onderwerpen wel echt taboe: de Spaanse cultuur, politiek, de dictatuur van Franco en stierenvechten bijvoorbeeld.
  • Hecht niet te veel waarde aan afspraken: voor Spanjaarden is de persoonlijke band belangrijker dan op tijd komen voor een afspraak of deadline.

Verenigd Koninkrijk

Britten zijn een stuk gereserveerder dan Nederlanders, en dat zie je terug als je zakendoet: ze houden van wat smalltalk over bijvoorbeeld het weer of voetbal, maar vermijden liever politieke onderwerpen. Maar die typische Britse humor en zelfspot zie je gelukkig ook terug in werksituaties.

Do’s

  • Spreek goed Engels: vaak vanzelfsprekend voor ons, maar nog steeds belangrijk, aangezien Britten vaak geen andere taal leren.
  • Begrijp Engels ook goed: zorg dat je dubbelzinnigheden en indirecte opmerkingen goed interpreteert.
  • Het VK is een land van tradities – wees daarom altijd beleefd en formeel, zowel mondeling als schriftelijk.

Don’ts

  • Doe geen aannames over afspraken, want Britten zijn vaak niet direct, ook niet als ze het ergens niet mee eens zijn.
  • Wij noemen al snel iedereen in het VK ‘Engels’, maar dat ligt gevoelig, zeker voor Schotten en Ieren. Hou daarom VK, Groot-Brittannië en Engeland uit elkaar.
  • Wees niet ongeduldig met (contract)onderhandelingen, want het opbouwen van een goede zakenrelatie met wederzijds vertrouwen kost tijd.

Doe je voordeel met deze tips

Maar: vergeet niet dat ze gegeneraliseerd zijn en dus zeker niet van toepassing hoeven te zijn op de bedrijven waar jij contact mee hebt. Door de toenemende globalisering zitten vooral jongere bedrijven en werknemers vaak al wat sneller op één lijn. Toch hebben we veel van deze punten toch ook in de praktijk bevestigd gezien. Welke precies, laten we in het midden 😉

Wat is jou opgevallen bij het zakendoen in Europa? We horen het graag!

Benieuwd naar onze dienstverlening? Kijk dan hier hoe Z-Studio jouw marketingprocessen efficiënter kan maken, zowel binnen de landsgrenzen als daarbuiten.